Waarom de meeste UC oplossingen niet optimaal gebruikt worden

Steeds meer organisaties bewegen richting zogeheten Unified Communications oplossingen, ook wel bekend als UC. Een prachtig marketing buzzword maar wat betekent het nu eigenlijk? Waardoor ontstaat deze trend? En wat gaat er eigenlijk allemaal mis? In deze blog proberen we hier een antwoord op te geven en tackelen we de problemen die de meeste UC oplossingen hebben.

Met de kantoortuinen, vele flexwerkers en medewerkers die onderweg zijn heeft UC in een rap tempo de markt overgenomen. UC brengt chat, audio, video, desktop sharing en vele andere oplossingen samen in een oplossing. Langzaam bewegen alle organisaties hiernaar toe, soms zelfs zonder dat zij dit in de gaten hebben. Zelfs organisaties die nog traditionele telefonie gebruiken zijn bezig met een transitie waarin chat, audio en video steeds belangrijker worden. In de afgelopen jaren zijn de mailinglists vervangen door WhatsApp groepen en worden vergaderingen gehouden over FaceTime. Communicatie is zich gaan verplaatsen naar platformen waar je elkaar makkelijk en snel kunt bereiken. Het gevolg hiervan is een wildgroei aan gesegmenteerde oplossingen waar iedere afdeling of zelfs ieder projectteam hun eigen oplossingen heeft geselecteerd. Eerder geheime bedrijfsinformatie wordt zonder na te denken op het internet overgelaten aan commerciële partijen zoals Facebook en Apple die hun platform hebben ontwikkeld voor consumenten.

Door de wildgroei aan gesegmenteerde communicatie kanalen ontstaat een ander probleem voor gebruikers. Hoe houdt je bijvoorbeeld controle over alle verschillende kanalen? Veel organisaties hebben al moeite om hun klanten op alle kanalen te kunnen beantwoorden, laat staan hoe dit is voor medewerkers die geen tools tot hun beschikking hebben. De sleutel tot een succesvolle UC oplossing lijkt daarmee te zitten in het samenbrengen van kanalen en verbindingen zodat ook externe over deze kanalen met je kunnen communiceren.

UC oplossingen kunnen dan hebben gezorgt voor een revolutie in snelle interne communicatie tegelijkertijd communiceren we nog steeds op dezelfde oude manier met onze externe contacten. Interne E-Mail conversaties met eindeloze ‘Reply-All’ reacties zijn langzaam aan verdwenen bij de meeste organisaties en snelle chatberichten hebben hiervoor plaatsgemaakt. Tegelijkertijd worden er ieder jaar meer en meer video conferenties gehouden waardoor iedereen veel reistijd bespaard. Toch lijkt het erop dat de meeste UC oplossingen niet optimaal gebruikt worden in het contact met externe contacten.

Toen wij vorig jaar Wildix Cloud introduceerde hebben we interne processen veranderd om het maximale uit de communicatie met een UC oplossing te halen. Als je met mij in die tijd E-Mail contact hebt gehad zal je herkennen dat er een ‘Chat with me!’ link in de handtekening van mijn emails verscheen. Meteen de eerste dag zonder enige vorm van promotie verschenen de eerste chatberichten in mijn account. Mijn contacten kregen de mogelijkheid om direct snel iets te vragen aan mij en hadden ook snel een antwoord terug. Een win-win situatie want in veel andere gevallen hadden deze contacten waarschijnlijk mij gebeld of teruggemaild. Toch is het chatten met externe contacten nog steeds niet zo common sense. Microsoft biedt sinds 2016 met Skype een oplossing om zonder account chat- en videogesprekken te houden en lijkt hiermee een stap in de goede richting te hebben gezet. Andere oplossingen zoals Google Hangouts vereisen nog steeds dat iedereen een account moet aanmaken wat met de vele honderden oplossingen eigenlijk geen optie lijkt te zijn. Wildix pakt het daarentegen anders aan en zet de deur wél open voor externe contacten. Door middel van speciale links kunnen gebruikers direct chatten en eventueel zelfs (video)bellen.

Vorig bericht
Update naar Wildix WMS 3.83

Gerelateerde berichten

No results found

Menu
Accepteren
Wij maken gebruik van cookies en andere technieken en verzamelen daarmee informatie over het gebruik van onze website en uw beleving op onze website te verbeteren. Met het gebruik van onze website gaat u akkoord met het gebruik hiervan. Wilt u meer informatie hierover kijk op in onze Privacy Policy.